I. Wstęp
Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” obowiązujące w Stowarzyszeniu Arte-Fit w Dzierżoniowie został opracowany zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r.o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023r., poz. 1606). Z dokumentem zapoznano pracowników/zleceniobiorców Klubu, zawodników Klubu i ich rodziców/opiekunów prawnych. Informacje zawarte w dokumencie upowszechniane są wśród rodziców/opiekunów prawnych na zebraniach z rodzicami. Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni dzieci mają dostęp do obowiązujących w Klubie Standardów Ochrony Małoletnich oraz są angażowani w działania Klubu na rzecz ochrony małoletnich. Sportowcy podczas zajęć z trenerami zostali poinformowani do kogo mogą się zgłosić z prośbą o pomoc lub radę w przypadku krzywdzenia. Na terenie Klubu w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
II. Postanowienia ogólne
1. Ilekroć w niniejszym dokumencie mowa jest o:
1) Klubie – należy przez to rozumieć Stowarzyszenie Arte-Fit w Dzierżoniowie,
2) standardach albo „SOM” – należy przez to rozumieć niniejsze Standardy Ochrony
Małoletnich obowiązujące w Stowarzyszeniu Arte-Fit w Dzierżoniowie,
3) małoletnim, dziecku, zawodniku – należy przez to rozumieć każdą osobę, która nie
ukończyła 18 roku życia, korzystająca z zajęć organizowanych przez Klub,
4) pracowniku Klubu – rozumie się przez to osobę zatrudnioną na podstawie umowy o
pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, w tym trenerów, instruktorów, opiekunów i
inne osoby związane z Klubem, a także stażystów, praktykantów i wolontariuszy,
członków Zarządu Klubu,
5) RODO – oznacza to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE,
6) ustawie o ochronie dzieci – oznacza to ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy
– Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606),
7) opiekunie dziecka – rozumie się przez to osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka, w
szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy,
8) zgodzie rodzica dziecka – oznacza to zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka,
a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka – decyzję o wyrażeniu
zgody podjętą przez sąd rodzinny,
9) krzywdzeniu dziecka – oznacza to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego
na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Klubu, lub zagrożenie
dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego
obowiązku,
10) koordynatorze d/s SOM – oznacza to Zarząd Klubu lub wyznaczonego przez Zarząd
pracownika Klubu, sprawującego nadzór nad realizacją postanowień Standardów
Ochrony Małoletnich,
11) danych osobowych dziecka – oznacza to wszelkie informacje umożliwiające
identyfikację dziecka w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO,
12) Rejestrze – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
13) planie wsparcia – oznacza to plan realizowany w ramach organizacji i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej małoletniemu w Klubie,
14) zawodniku – oznacza to członka Klubu lub osobę z Klubem stowarzyszoną,uprawiającą
w jego barwach daną dyscyplinę sportową (akrobatyka sportowa, siatkówka),
15) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Klubu lub upoważnionych jego uchwałą
Członków,
16) aktach osobowych – rozumie się przez to akta osobowe pracownika w rozumieniu
Kodeksu pracy, a także dokumentację związaną z udzieleniem przez Klub zlecenia,
zawarcia umowy o dzieło, wolontariat lub staż.
III. Weryfikacja osób w Rejestrze
2. Zarząd Klubu, stosownie do art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy,
zlecenia lub umowy o dzieło lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanejz
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, zawodników lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest
do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem
ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie
o wpisie w Rejestr. Oświadczenie do celów weryfikacji osób w Rejestrze sprawców przestępstw
na tle seksualnym stanowi Załącznik nr 1 do Standardów.
3. Zarząd uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności
należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej
przez biuro informacji pod adresem: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/register.
4. Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie do
Rejestru, jest ogólnodostępny – nie wymaga zakładania konta: https://rps.ms.gov.pl/pl-
PL/Public#/.
5. Jeżeli dane osoby weryfikowanej znajdują się w Rejestrze z dostępem ograniczonym wówczas
napłynie informacja zwrotna: „FIGURUJE”, wraz z podanymi danymi. Jeżeli dane osoby
weryfikowanej nie znajdują się w Rejestrze napłynie informacja o treści: „W Rejestrze nie ma
informacji o osobach, dla których są spełnione warunki zawarte w pytaniu do systemu”.W
przypadku drugiego z Rejestrów otrzymujemy informację zwrotną: „W Rejestrze nie ma
informacji o osobach, dla których są spełnione warunki zawarte w zapytaniu”.
6. Informacje zwrotne otrzymane z Rejestru Zarząd drukuje i składa do akt osobowych. To samo
dotyczy rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania
przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec
małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w rejestr. Przy czym w przypadku
tego drugiego rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat,
że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
7. Zarząd od kandydata do zatrudnienia lub nawiązania zlecenia/dzieła pobiera informację z
Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności: https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web. Otrzymaną
informację należy złożyć do akt osobowych.
8. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również
informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź
informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji
dla wyżej wymienionych celów.
9. Zarząd pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita
Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
10. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje
wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat
składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wrazz
oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania
wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad
nimi.
11. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
12. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,
sądowych i dyscyplinarnych stanowi Załącznik nr 2 do Standardów.
IV. Bezpieczne relacje z małoletnim, zachowania niedozwolone wobec małoletnich
13. Obowiązkiem wszystkich pracowników Klubu jest dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas
pobytu w Klubie lub innym zorganizowanym przez Klub miejscu.
14. Wobec dzieci niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy
traktują każde dziecko z należytym szacunkiem, wspierają je w pokonywaniu trudności
uwzględniając jego umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz
potrzeb edukacyjnych. Pracownicy traktują każde dziecko równo bez względu na płeć,
orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy,
religijny i światopogląd. W kontakcie z dziećmi pracownicy Klubu promują zasady „dobrego
wychowania”, podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych
postaw.
15. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do zapoznania się i zaakceptowania zasad określonych
w Standardach, co potwierdzają złożeniem pisemnego oświadczenia, którego wzór stanowi
Załącznik nr 3 do Standardów.
16. Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek z niżej opisanych zdarzeń lub sytuacji ze strony
innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub
postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji opisaną w SOM.
17. Pracownicy muszą pozostawać w gotowości do wyjaśnienia określonych postępowań lub
sytuacji, w których uczestniczyli, a które powodują powstanie uzasadnionego podejrzenia, iż
naruszają zasady określone w Standardach. Należy zachować szczególną ostrożność wobec
dzieci, które doświadczyły różnych form nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego,
fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie
dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi.
W takich sytuacjach pracownicy zobowiązani są podjąć interwencję z wyczuciem, jednak
stanowczo i pomóc uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic.
18. Pracownik Klubu:
1) zachowuje cierpliwość, ze spokojem i szacunkiem odnosi się do zawodnika,
2) uważnie słucha zawodnika i stara się udzielać mu odpowiedzi dostosowanej do
sytuacji i ich wieku,
3) okazuje zrozumienie dla trudności i problemów zawodnika;
4) każdorazowo utrzymuje profesjonalną relację z zawodnikiem, stosuje
komunikację idziałania wobec zawodnika dostosowane do sytuacji,
5) daje zawodnikowi gwarancję nietykalności cielesnej chyba, że wykonywane przez
zawodnika ćwiczenia wymagają, w szczególności ze względów bezpieczeństwa,
asekuracji pracownika; pracownik jest jednak zobowiązany do kontaktuz
zawodnikiem z poszanowaniem jego prywatności,
6) nie stosuje wobec zawodnika żadnej formy przemocy,
7) w procesie rozwiązywania konfliktów dba o
komunikację dającązawodnikowi poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i
psychospołecznego,
8) traktuje zawodnika z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby,
9) podejmuje czynności, które mają na celu dobro i interes zawodnika,
10) promuje zasady „dobrego wychowania” – podejmuje wobec zawodnika działania
wychowawcze, mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw, w szczególności
postaw sportowych,
11) nie zawstydza zawodnika, nie lekceważy go, nie upokarza i nie obraża,
12) daje zawodnikowi prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach,
13) nie podnosi głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu
zawodnika,
14) nie grozi zawodnikowi, nie wypowiada się z sposób uwłaczający jego godnościi
poczucia własnej wartości,
15) nie ujawnia drażliwych informacji o zawodniku osobom do tego nieuprawnionym;
16) szanuje prawo zawodnika do prywatności, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady
poufności, w związku z koniecznością jego ochrony, wyjaśnia mu zaistniałą sytuacjęi
powody działania,
17) jeśli pojawi się konieczność rozmowy z zawodnikiem na osobności, pozostawia
uchylone drzwi do pomieszczenia w którym prowadzona jest rozmowa i dba, o to aby
pozostawać w zasięgu wzroku innych. Jeżeli sytuacja tego wymaga pracownik może
poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy z zawodnikiem.
V. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
19. W komunikacji pracowników z dziećmi zabrania się:
1) wykorzystywania wobec zawodnika relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.:
zastraszania, przymuszania, gróźb);
2) stosowania jakiejkolwiek formy przemocy psychicznej wobec zawodnika, np.:
izolowania, pomijania, obniżania statusu zawodnika w grupie, astygmatyzowanie
zawodnika z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji
seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, ośmieszania, poniżania,wyzywania,
grożenia, wyszydzania i wyśmiewania zawodników;
3) stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej wobec zawodnika np.: zabieranie rzeczy,
niszczenie rzeczy, ograniczenie swobody ruchu, bicie, popychanie, szturchanie,
szczypanie, klapsy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk, ciągnięcie za włosy, pociąganie
za uszy;
4) umieszczania obraźliwych, ośmieszających zawodników rysunków, zdjęć i filmów,
rozpowszechniania wszelkich nieprawdziwych, poniżających zawodników materiałów;
5) stosowania naruszających godność zawodnika wypowiedzi o podtekście seksualnym
dotyczących np. płci, ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;
6) stosowania dyskryminujących komentarzy odnoszących się do płci;
7) stosowania wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów;
8) publikowania prywatnych zdjęć ani innych informacji o zawodniku i jego rodzinie w
osobistych mediach społecznościowych, bez zgody zainteresowanej strony;
9) składania zawodnikowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w
tym również udostępniania takich treści;
10) ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji o zawodniku, informacji o jego sytuacji
rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej, światopoglądowej, religii;
11) naruszania prywatności zawodnika jeżeli sytuacja tego nie wymaga (np. nie wchodzenie
pod prysznic i do szatni bez poinformowania o tym zawodników bądź pozwolenia;
12) przyjmowania prezentów od zawodnika oraz jego rodzica/opiekuna, za wyjątkiem
drobnych, okazjonalnych podarunków związanych z ważnymi wydarzeniami
pracownika;
13) faworyzowania zawodnika;
14) nawiązywania z zawodnikiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych jak
również składania mu propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie
zrozumianym charakterze, obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze
seksualnym, stosowania żartów, używania gestów o seksualnym podtekście, oraz
zabrania się udostępniania zawodnikowi treści erotycznych i pornograficznych bez
względu na ich formę;
15) zatajania informacji na temat możliwości występowania relacji, które charakteryzują się
w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu zawodnika przez pracownika
lub odwrotnie; wszelkie takie sygnały muszą być przekazywane Zarządowi w sposób
gwarantujący poszanowanie godności osób zaangażowanych w sytuację.
VI. Kontakt fizyczny z zawodnikiem
20. Kontakt fizyczny nie może wiązać się z jakakolwiek gratyfikacją zawodnika ani wynikaćz
relacji władzy.
21. Kontakt fizyczny z zawodnikiem nie może być niejawny bądź ukrywany.
22. Pracownik nie narusza nietykalności osobistej zawodnika. Nie zachowuje się w sposób
niestosowny i dwuznaczny; nie dotyka ucznia, nie głaszcze, nie poklepuje w sposób poufały.
Kontakt fizyczny pracownika z zawodnikiem podczas treningu jest ograniczony do sytuacji
niezbędnych, związanych z zapewnieniem zawodnikowi bezpieczeństwa i odbywa się
z poszanowaniem prywatności zawodnika.
23. Każdorazowo należy kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i
odnotowując reakcję zawodnika, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i
zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie
zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
24. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne
zabawy fizyczne itp..
25. Pracownik, który ma świadomość, iż zawodnik doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego
lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności
w kontaktach z nim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
26. Niedopuszczalne jest spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem podczas
wyjazdów na zawody lub obozy szkoleniowo/treningowe organizowane przez Klub.
27. Podczas rozmowy indywidualnej z zawodnikiem, na jego życzenie pracownik powinien
zostawić uchylone drzwi, zapewnić obecność innego pracownika lub innego zawodnika.
28. W sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego z zawodnikiem, np. pomocy podczas
ubierania się, rozbierania, jedzenia, mycia, korzystania z toalety czy czynności pielęgnacyjnychi
higienicznych należy unikać innego kontaktu fizycznego niż niezbędny.
29. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych dopuszczalny jest
kontakt fizyczny pracownika z zawodnikiem. Do sytuacji takich zaliczyć można pomoc
zawodnikowi niesamodzielniemu lub niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych,
spożywaniu posiłków bądź poruszaniu się.
VII. Kontakt pracowników z zawodnikami poza godzinami zajęć
30. Kontakt z zawodnikiem, co do zasady powinien odbywać się wyłącznie w godzinach zajęć lub
podczas obozów treningowych i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków
pracownika.
31. Jeśli pracownik musi spotkać się z zawodnikiem lub jego rodzicem/opiekunem prawnym poza
godzinami zajęć, pracownik informuje o tym Zarząd Klubu – rodzic/opiekun prawny ucznia musi
wyrazić zgodę na taki kontakt.
32. Zakazane jest zapraszanie zawodnika do miejsca zamieszkania pracownika oraz spotykanie się
z nim poza godzinami zajęć. Obejmuje to także kontakty z zawodnikiem poprzez prywatne
kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych, chatroomy, nieoficjalne grupy zamknięte tzw. „grupy klasowe”), przy czym
kontakt taki jest dopuszczalny wyłącznie w celach informowania zawodnika o istotnych
okolicznościach związanych z treningiem, zawodami, obozem treningowym.
33. Jeżeli pracownicy utrzymują relacje towarzyskie lub rodzinne z rodzicami/opiekunami prawnymi
zawodnika to zobowiązani są do zachowania w poufności wszystkich informacji dotyczących
innych zawodników i ich rodziców/opiekunów prawnych.
VIII. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
34. Obowiązkiem zawodnika jest przestrzeganie zasad i norm zachowania określonych w statucie
Klubu i dokumentach wewnętrznych Klubu.
35. Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu przemocy słownej, fizyczneji
psychicznej agresji.
36. Zawodnik, jeżeli jest świadkiem stosowania przez innego zawodnika lub zawodników
jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga
ofierze, chroni ją, szuka pomocy u osoby dorosłej.
37. Zawodnik jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i
koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów,wyglądu
i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
38. Zawodnik nie narusza praw innych zawodników – uznaje ich prawo do odmienności i
zachowania tożsamości ze względu na cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy
fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status
ekonomiczny.
39. Zawodnik zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi zawodnikami. Używa zwrotów
grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam.
40. Zawodnik nie kpi, nie szydzi ze słabości innych, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.
41. Zawodnik kontroluje swoje zachowania i emocje pod kątem wyrażania sądów i opinii; jest
życzliwy dla innych zawodników i pracowników, nie stosuje wulgaryzmów, wypowiada sięw
spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
42. Zawodnik akceptuje i szanuje innych zawodników. Buduje relacje poprzez niwelowanie
konkurencyjności między zawodnikami w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie
oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązuje problemy i konflikty.
43. Zawodnik okazuje zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferuje im
pomoc.
44. Zawodnik wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji
i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
45. Jeśli zawodnik stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w Klubie pomoc, zgodnie
z obowiązującymi procedurami.
IX. Bezpieczeństwo online
46. Pracownicy realizując powierzone im zadania do wykonania muszą mieć świadomość
zagrożeń, jakie nierozerwalnie wiążą się z wykorzystywaniem technik cyfrowych w pracy oraz
sieci Internet, w związku z powyższym zobowiązani są do podnoszenia swoich kwalifikacjii
świadomości w zakresie stosowania cyberbezpiecznych rozwiązań w pracy.
47. Pracownicy powinni potrafić rozpoznać zagrożenia, jakie związane są z przenikaniem ich
działalności czysto osobistej, jaką realizują z wykorzystaniem sieci Internet, z działalnością
zawodową, w szczególności jeśli chodzi o przenikanie się tych sfer aktywności pracownika,
jako osoby prywatnej i aktywności uczniów, które w zależności od jej formy mogą zostać
skorelowane.
48. Pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę na fakt, iż ich aktywność realizowana w sieci
Internetu może być rozpoznawalną przez dzieci, w związku z powyższym powinni w sposób
odpowiedzialny manifestować swoje zaangażowanie w określone tematy, działalności,
problemy, czy dyskusje w Internecie. Świadomość tego, że również równolegle zawodnicy
mogą być obserwatorami, czy uczestnikami takich działalności, tematów, dyskusji, powinna
prowadzić pracownika do dokonywania indywidualnej oceny w zakresie poprawności swojego
zachowania. Pracownicy powinni zachować rozwagę i odpowiedzialnie wrażać swój
aprobatę/dezaprobatę w mediach społecznościowych w odniesieniu do określonych treści,
publikacji, stron, użytkowników, powinni także mieć świadomość rodzajów i funkcjonalności
określonych aplikacji, gdzie sam fakt korzystania z nich może być negatywnie oceniony przez
osoby trzecie.
49. Nie zaleca się nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie
zaproszeń w mediach społecznościowych z wykorzystaniem prywatnych kont pracowników.
50. Podczas zajęć z dziećmi pracownicy zobowiązani są do nie korzystania z prywatnych
telefonów i innych urządzeń, jeśli istnieje prawdopodobieństwo, iż mogą one zakłócić
prowadzenie zajęć.
Zabronione jest rejestrowanie przebiegu zajęć przez osoby trzecie (opiekunów, rodziców)
będących obe.
X. Zarządzanie incydentami i zgłoszeniami o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
51. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia w Klubie są, w szczególności w przypadku zagrożenia
życia lub zdrowia małoletniego – każdy pracownik Klubu.
52. Pracownik, który otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu zachowuje je w
bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie
zgłoszeń.
53. Zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu może dokonywać również rodzic, prawny
opiekun, pracownik, a także inne osoby spokrewnione lub niespokrewnione z dzieckiem.
54. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemui
udzielenie mu wsparcia (Załącznik nr8)
55. Osoba zgłaszająca zdarzenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:
1) osobiście do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń;
2) telefonicznie do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń
3) na adres e-mail do osoby odpowiedzialnej za
przyjmowanie zgłoszeńDane zostały ujęte w załączniku nr 8 Standardów.
56. Jeżeli zgłoszenie dotyczy członka Zarządu Klubu lub zatrudnionego w Klubie członka rodziny
lub osoby spowinowaconej z członkiem Zarządu Klubu, osoba odpowiedzialna
za przyjmowanie zgłoszeń informuje o zgłoszeniu Komisję Rewizyjną.
57. Jeżeli zgłoszenie dotyczy osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń informacjęo
zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu należy przekazać Zarządowi Klubu.
58. Przechowywanie ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru
małoletniego odbywa się w następujący sposób:
1) dokumentacja jest prowadzona oraz przechowywyana przez osobę odpowiedzialną za
przyjmowanie zgłoszeń do czasu zakończenia sprawy;
2) dokumentację należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych.
XI. Podejmowanie interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu małoletniego
59. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń podejmuje interwencję po otrzymaniu
informacji o krzywdzeniu małoletniego lub o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz wzywa
rodziców/opiekunów dziecka, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogło być
lub jest krzywdzone i informuje ich o podejrzeniach.
60. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń sporządza kartę interwencji do każdego
zgłoszenia krzywdzenia małoletniego, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do Standardów.
61. Na podstawie zebranych informacji osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń tworzy
Plan wsparcia zgodnie z Załącznikiem nr 5 do Standardów, który określa zakres danychi
informacji niezbędnych do stworzenia i monitorowania funkcjonowania Planu wsparcia.
62. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może w przypadku braku możliwości
pozyskania wszelkich niezbędnych informacji dla opracowania rzetelnego Planu wsparcia lub
jeśli uzasadnia to interes dziecka i jego dobro, w szczególności w przypadkach bardziej
skomplikowanych, dotyczących podejrzenia wykorzystywania seksualnego dziecka lub
podejrzenia znęcania się fizycznego i/lub psychicznego nad dzieckiem, powołać zespół
interwencyjny.
63. Skład zespołu interwencyjnego tworzy w szczególności: psycholog, trener dziecka, pracownicy
mający wiedzę, na temat sytuacji, w jakiej znajduje się dziecko.
64. Zespół interwencyjny sporządza Plan wsparcia.
65. W przypadku, gdy fakt podejrzenia krzywdzenia zgłosił którykolwiek z rodziców/ opiekunów
dziecka, powołanie zespołu interwencyjnego jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa
rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować
zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.
66. Plan wsparcia jest przedstawiany rodzicom/opiekunom prawnym dziecka z zaleceniem
współpracy przy jego realizacji.
67. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie dziecka,
a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować zgłaszających na
piśmie.
68. Wszyscy pracownicy Klubu i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając przekazywanie informacji
uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
69. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśników należy:
1) zgłasza problem osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń lub wychowawcy,
2) przeprowadzić przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń lub przez
trenera rozmowę zarówno z poszkodowanym, jak i z dzieckiem/dziećmi podejrzanymio
krzywdzenie rówieśnika,
3) podjąć – po przeprowadzeniu rozmów – przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie
zgłoszeń lub trenera działania aby wyeliminować zachowania niepożądanew
społeczności;
4) w przypadku bardziej skomplikowanym – przeprowadzić procedurę interwencji, o
której mowa powyżej;
5) dla zwiększenia skuteczności interwencji – zaangażować również opiekunów dzieci by
dawali oni pozytywne wsparcie swoim dzieciom poprzez rozmowę z nimi
ukierunkowaną na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na
krzywdzenie rówieśników i komu zgłaszać, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia.
XII. Zasady ustalania Planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
70. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje zespół interwencyjny.
71. Plan wsparcia jest realizowany w ramach organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w Klubie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia9
sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).
72. Plan wsparcia powinien być rozpisany w sposób jasny, konkretny i wykonalny.
73. Plan wsparcia nie powinien być rozpisany w sposób ogólny np. ustanie przemocy, wyjściez
alkoholizmu sprawcy przemocy, poprawa sytuacji rodziny.
74. Plan wsparcia powinien określać jakie inne organizacje i podmioty należy zaangażować w
pomoc małoletniemu.
75. Plan wsparcia powinien być mierzalny tj. pozwalać na weryfikuję czy cel lub poszczególne
etapy zostały osiągnięte.
76. Plan wsparcia powinien zostać przedstawiony rodzicom/opiekunom małoletniego chyba, że to
oni są wskazani jako sprawcy krzywdzenia, w takiej sytuacji plan przedstawiony jest wskazanej
osobie przez sąd rodzinny.
XIII. Osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz
w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne
za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
77. Zarząd informuje rodziców/opiekunów prawnych o obowiązku Klubu zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek
pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura
„Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim
interwencji).
78. Pracownicy Klubu uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskie Karty”, w tym uprawnieni są
do samodzielnego jej wszczynania.
79. Należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych o tym, iż Zarząd w związku z istnieniem
uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa podjął decyzję o złożeniu stosownego
zawiadomienia odnośnym władzom lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu
rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub o przesłaniu do
przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego formularza określonego wzorem „Niebieska
Karta – A”, w ramach czynności podejmowanych przez Klub, o których mowaw
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie
Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.
XIV. Koordynacja Standardów Ochrony Małoletnich
80. Koordynację Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) realizuje Zarząd Klubu.
81. Koordynacja SOM obejmuje:
1) monitorowanie realizacji i przestrzegania SOM;
2) reagowanie na sygnały naruszenia SOM;
3) prowadzenia rejestru zgłoszeń i proponowanych zmian SOM;
4) dokonywanie przeglądów i aktualizacji według potrzeb faktycznych i prawnych
zapisów SOM.
82. Koordynacja SOM powinna:
1) być prowadzona ze zrozumieniem problemów dzieci;
2) być prowadzona przy umiejętnym komunikowaniu się z dziećmi w sposób
dostosowany do ich wieku i rozwoju;
3) charakteryzować się spokojem i poszanowaniem wśród dzieci oraz pracowników.
83. Przygotowanie pracowników Klubu do stosowania standardów polega na pogłębianiu wiedzy i
umiejętności identyfikacji ryzyka krzywdzenia małoletnich, rozpoznawania krzywdzenia i jego
objawów, podejmowania zgodnych z prawem działań w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
84. W ramach koordynacji SOM należy raz na 24 miesiące przeprowadzić wśród pracowników
Klubu ankietę monitorującą poziom realizacji SOM. W ankiecie pracownicy Klubu mogą
proponować zmiany do SOM oraz wskazywać naruszenia przyjętych w Klubie Procedur. Wzór
ankiety stanowi Załącznik do SOM.
85. W oparciu o analizę ankiet monitorujących, Zarząd wprowadza do SOM niezbędne zmianyw
formie zarządzenia i podaje do wiadomości pracowników, rodziców/opiekunów prawnych dzieci
treść znowelizowanych zapisów, poprzez ich wywieszenie w widocznym miejscuw Klubie,
ewentualnie umieszcza na stroni internetowej Klubu.
XV. Zasady i sposób udostępniania SOM
86. Niniejsze Standardy Ochrony Dzieci są jawne dla rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz
pracowników.
87. Dla dzieci może być opracowana wersja skrócona SOM.
88. SOM w wersji zupełnej i skróconej, jeżeli została opracowana, umieszcza się na stronie
internetowej Klubu, a na każde żądanie udostępniane są w siedzibie Klubu.
89. Zarząd i pracownicy Klubu informują rodziców/opiekunów prawnych dzieci/zawodnikówo
wprowadzeniu lub zmianie SOM i miejscu publikacji.
XVI. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
90. Klub nie posiada i nie umożliwia dostępu do sieci Internet.
91. Zarząd i pracownicy Klubu zwracają uwagę dzieciom/zawodnikom na zagrożenia wynikającez
korzystania z sieci Internet, w szczególności stosując postanowienia SOM opisane w części
IX – Bezpieczeństwo online.
XVII. Zasady ochrony wizerunku dziecka
92. Klub, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku dziecka.
93. Pracownikowi Klubu nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Klubu bez pisemnej zgody
rodzica lub opiekuna prawnego dziecka chyba, że wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół
całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana, co wynika z art. 81 ust. 2 pkt. 2
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
94. Upublicznienie przez pracownika Klubu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego
dziecka.
95. Klub zbiera i przechowuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku małoletnich podczas
przyjęcia do Klubu, informując, iż wyrażenie zgody jest dobrowolne, nie wpływa na
uczęszczanie dziecka do Klubu ani na udział w organizowanych wydarzeniach. Cel i sposób
przetwarzania oraz inne informacje dotyczące wizerunku jako danych osobowych wskazane są
w treści zgody.
XVIII. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich
96. Klub respektując przepisy rozporządzenia RODO oraz przepisy krajowe prowadzi swoje
działania statutowe z szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych małoletnich i
ich opiekunów. Zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia PEiR (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia
2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowychi
w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia od dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „RODO”, informujemy o sposobie przetwarzania
danych osobowych w celu realizacji zadań statutowych oraz działań w zakresie promocji Klubu,
w związku z tym wskazujemy, że:
1) administratorem danych osobowych Stowarzyszenie Arte-Fit, 58-200 Dzierżoniów ul.
Sowiogórska 6/32Dane kontaktowe: adres e-mail:
stowarzyszeniearte_fit@interia.pl .
2) w sprawach związanych z przetwarzaniem Pani/a danych osobowych można
skontaktować się z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych za
pomocą poczty elektronicznej: stowarzyszeniearte_fit@interia.pl.
3) Pani/a dane przetwarzane są w celach rekrutacji do Klubu, realizacji zadaństatutowych i
z przepisów prawa, a także w celu prowadzenia komunikacji i promocji.
4) Przetwarzanie jest realizowane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. g
RODO dla realizacji zadań statutowych oraz na podstawie prawnie uzasadnionego
interesu administratora, jakim jest zapewnienie ciągłości komunikacji, dbanie o
wizerunek Klubu oraz w celu promocji z wykorzystaniem indywidualnych zdjęć na
podstawie wyrażonej dobrowolnej zgody z art. 6 ust. 1 lit. a RODO, zgodę można
wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania
przed jej wycofaniem, podanie danych w zakresie zgody jest dobrowolne i nie rodzi
negatywnych skutków wobec osoby.
5) odbiorcami Pani/a danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty, które uprawnione
są do ich otrzymania na mocy przepisów prawa oraz świadczące usługi narzecz Klubu.
Ponadto dane w przypadku wykorzystywania platformy Facebook są udostępniane Meta
Platforms Ireland Limited (informacja szczegółowa poniżej). Meta Platforms, Inc. – w
związku z publikacją danych na profilu Facebook. Meta Platforms, Inc. (dawniej
Facebook) w ocenie TSUE nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
danych osobowych, co wiąże się z podwyższonym ryzykiem. Spółka Meta oświadcza, iż
stosuje standardowe klauzule umowne zatwierdzone przez komisję
europejską. https://www.facebook.com/help/566994660333381/?
helpref=uf_share.
6) Pani/a dane osobowe przechowywane do czasu wyrażenia sprzeciwu lub ustania celów
przetwarzania czyli zakończenia uczęszczania do Klubu oraz przez okres archiwizacji
dokumentów.
7) Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich
sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub
ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje
ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się
przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne
podstawy przetwarzania.
8) Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora
przetwarzanie Pani/a danych do Prezesa UODO (uodo.gov.pl).
9) Podanie danych w zakresie wymaganym prawem jest obowiązkowe, w przypadku
odmowy podania danych nie będzie możliwości realizować zadań statutowych Klubu
wobec małoletniego.
97. Administrator i Meta Platforms Ireland Limited (4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour,
Dublin 2 Irlandia) są wspólnymi administratorami Pani/a danych zgodnie z art. 26 RODOw
zakresie przetwarzania danych do celów statystycznych oraz reklamowych.
98. Współadministrowanie obejmuje zbiorczą analizę danych w celu wyświetlania statystyk
aktywności użytkowników Fanpage Administratora.
99. Zakres odpowiedzialności Meta Platforms Ireland za przetwarzanie Pani/a danychwe
wskazanych celach:
1) posiadanie podstawy prawnej dla przetwarzania danych na potrzeby statystyk strony;
2) zapewnienie realizacji praw osób, których dane dotyczą;
3) zgłaszanie naruszeń do organu nadzorczego oraz zawiadamianie, osób których
dotyczyło naruszenie o zdarzeniu;
4) zapewnienie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu
zapewnienia bezpieczeństwa Pani/a danych.
5) Zakres odpowiedzialności Administratora za przetwarzanie Pani/a danych:
5.a) posiadanie podstawy prawnej do przetwarzania danych na potrzeby statystyk;
5.b) zrealizowanie obowiązków informacyjnych w zakresie realizowanych przez
Administratora celów przetwarzania.
100. Meta Platforms Ireland udostępni zasadniczą treść załącznika dotyczącego statystyk strony
osobom, których dotyczą dane (art. 26 ust. 2 RODO), za pośrednictwem danych zawartych
w Informacjach o statystykach strony, do których dostęp można uzyskać ze wszystkich stron.